donderdag 14 april 2011

Voorjaar 2011: Een frisse wind


Na onze trainingsmaand in Miami is het even stil geweest rond TeamCoster. Reden was dat wij druk bezig waren onze campagne anders in te richten om de kans van slagen te maximaliseren.

Kalle en ik waren allebij van mening dat onze vader Dick weer terug moest komen als coach van ons team. Wij hebben de algelopen 10 jaar met hem samen gewerkt in de 470, maar eigenlijk is hij al onze coach sinds de eerste keer dat wij in een optimist stapte.

Maar aangezien Sven Karsenbarg is aangesteld in oktober 2010 als coach van de 470 kernploeg (mannen) was er geen ruimte voor een tweede coach. Om deze reden hebben Kalle en ik er voor gekozen dat wij verder gaan als 'merkenteam', wat betekent dat TeamCoster nog wel ondersteund wordt door het verbond, maar geen onderdeel meer uitmaken van de kernploeg.

Andere ondersteuning ontvangen wij van onze sponsoren Crazy Piano's, Gill en uiteraard de 'vrienden van TeamCoster', maar wij zijn nog wel op zoek naar andere bedrijven die ons willen ondersteunen!


Kalle en ik zijn van mening dat directe coaching van Dick ons op (korte) termijn een kwalificatie voor de Olympische spelen van Londen 2012 zal opleveren en op lange termijn een medaille op de spelen.

TeamCoster bestaat nu dus weer uit 3 man!

Misschien dat ik zelfs Dick kan overhalen om ook een bijdrage te leveren aan onze blog :)


Palma de Mallorca
In Palma hebben wij onze nieuwe boot gedoopt! Na Thriller (2010) varen wij vanaf nu in Dangerous, de doop kan je hier bekijken:


(De boot is uiteraard gedoopt door een dame, in dit geval Marcelien de Koning)

De eerste twee weken hebben wij hard getraind aangezien wij nog weinig water hebben gezien na Miami. Gelukkig konden wij een coachboot lenen van het Watersportverbond. Tijdens de wedstrijden was er geen boot beschikbaar voor ons, dus Dick zat in de rescueboot van Tony van Oeveren (bedankt Tony!).

De trainingen zijn goed verlopen, per dag hebben wij ongeveer 4 uur gevaren en hard getraind met een aantal buitenlandse teams. Over het algemeen was er vrij weinig wind, tijdens trainingen kwamen wij weinig te kort, maar de wedstrijden miste wij nog net dat kleine beetje wat je nodig hebt om in de top mee te kunnen draaien.

Maar Kalle en ik wisten van te voren dat we nog te weinig hadden gevaren dus daar hadden wij wel rekening mee gehouden.

Gelukkig zijn wij nu in totaal 6 weken op pad met Dick in Spanje en Frankrijk en hebben wij een druk programma: Palma (SPA), La Seyne sur mer en daarna Hyeres (Frankrijk).



Palma princes Sofia cup
De eerste 2 wedstrijden voeren we stabiel met een 6-7 maar het waaide heel hard en hadden de snelheid nog niet te pakken. De boot voelde langzaam aan de wind, maar gelukkig vlogen we echt voor de wind. Resultaat was dus prima, het gevoel nog niet.

De 2e dag voeren we niet stabiel, waren aan het zoeken naar een goede plaats in het kruisrak en konden niet goed kiezen wat nou de juiste kant was die we op moesten gaan. Dit resulteerde in een 9 en een 27e plek. Die 27e plek was echt niet nodig en hadden dan ook echt slecht gezeild, dus met een chagrijnig gevoel naar bed.


De derde dag begonnen wij eindelijk weer het gevoel te krijgen dat we weer wat beter in de boot begonnen te zitten, eerste wedstrijd een 2e plek en de 2e een 23e. Nou zal je zeggen wat slecht zeg die 23e plaats maar dat was het eigenlijk helemaal niet. het was een goede wedstrijd waar we alleen de pech hadden dat de wind 20 graden naar rechts draaide en dat terwijl je je lane kon houden over BB richting layline.
We hadden een tevreden gevoel over gehouden van deze dag en het begon langzamerhand te lopen.

Dag 4 begon de goldfleet. In de gold fleet is het zo als je constant presteert in moeilijke omstandigheden maak je grote sprongen in het klassement. Wij deden dit goed door 2 keer 11e te worden, weer waren we tevreden
Goal voor dit evenement was de medal race te halen wat inhoudt om bij de beste 10 te staan na dag 5.

Op de laatste dag van de wedstrijden zat er voor ons niet meer in dan een 21e plek en een 12. Jammer genoeg net niet genoeg om bij de beste 10 te eindigen.
Toch voeren we redelijk goed alleen hadden we vaak pech. Geluk dwing je af. Dus met andere woorden veel varen veel trainen en gelijk weer door naar Frankrijk om wedstrijden te varen.

La Seyne sur mer Frankrijk
Morgen begint de Springcup in Zuid Frankrijk, er staan 75 boten ingeschreven en een hoop toppers doen mee.

We hebben voor deze 2 weken een coachboot kunnen lenen van het Watersport verbond en begin mei staat onze nieuwe rubberboot klaar in Weymouth Engeland zodat we ons daar geen zorgen meer over hoeven te maken.
Eindelijk kunnen we morgen echt van start gaan met onze 3 eenheid! Niks staat ons in de weg, en als er ons wel iets in de weg staat dan zijn we het zelf en kunnen we in de avond dit bespreken om er voor te zorgen dat het niet meer gebeurd. Heb er zin in!

Groet,

Sven (ook van Kalle & Dick)

Foto's 2 en 3 door: Thom Touw

Geen opmerkingen:

Een reactie posten