donderdag 19 januari 2012

Miami 2012, De Noord Amerikaanse kampioenschappen

Het mag eigenlijk niet meer maar we willen jullie toch nog een gelukkig nieuw jaar wensen!

Zoals ik in de vorige blog heb geschreven zou het een knallend 2012 gaan worden en ik kan niet anders zeggen dan dat we een flitsende start hebben gemaakt…!

Deze flitsende start van 2012 begon eigenlijk 10 uur voordat we in Nederland het nieuwe jaar zouden inluiden.

Kalle was achtergebleven in Australië om vakantie te vieren met zijn vriendin Carolien. Om 2 uur middags oudejaarsdag (daar oud & nieuw) ik Kalle bellen om ze een gelukkig nieuwjaar te wensen. Normaal neemt hij altijd op maar dit keer werd ik continue weggedrukt.

Om 16.00 uur, inmiddels 2 uur in het nieuwe jaar kreeg ik een teken van leven. Hij belde me op met de gelukkige mededeling dat hij op zijn knieën was gegaan om Carolien ten huwelijk te vragen.. Helemaal in stijl met een ring, champagne en niemand om hun heen. Natuurlijk heeft ze ja gezegd en gaan ze trouwen, wat een feest en wat een heerlijke start van 2012!

Op 9 januari zijn we vertrokken naar Miami om ons voor te bereiden op het Noord-Amerikaanse kampioenschap en de Miami OCR. Anders dan normaal hebben we ervoor gekozen om een rustige voorbereiding te doen en niet te veel te trainen want inmiddels weten we wel hoe we de boot hard moeten laten gaan. De goede kant op varen is natuurlijk een ander verhaal. En juist hieraan hebben we veel aandacht besteed door andere afleidende factoren af te sluiten.

Aangezien we geen deel meer uitmaken van Nationale selectie of kernploeg hebben wij geen recht op financiële ondersteuning. Met behulp van de 'Vrienden van Team Coster' en daarnaast geld besparen waar mogelijk, kunnen wij onze Olympische campagne voortzetten.

Ook krijgen wij de hulp van een paar belangrijke suppliers, Gill Marine die ons eigenlijk al vanaf dag 1 ondersteund met al onze zeilkleding, Harken (al onze zeilblokken) en natuurlijk Marlow Ropes.

Via een vriend van ons hebben we een boot geregeld op de Coral Reef Yacht Club. Een 38 foot raceboot waar we prima op kunnen slapen. Deze andere weg, waar niks voor je wordt geregeld, is even wennen maar absoluut alleen in positieve zin. Terug bij de roots hoe we ooit zijn begonnen, dat geeft een goed gevoel!

Het Noord-Amerikaans Kampioenschap begon op 13 januari met 22 boten en 10 nationaliteiten. Niet een heel sterk veld maar toch 4 jongens uit de top 10 van de wereld.

Dag 1

Onze eerste dag werd gekenmerkt door weinig wind en we begonnen met een 2e plek, de laatste wedstrijd van die dag wisten we te winnen. Het geeft een prettig gevoel om na de eerste dag gelijk aan de leiding te gaan.

Dag 2

Het ging eigenlijk nog beter, start was goed, elke klap was raak en ook de snelheid waar we in Perth zoveel tijd aan hebben besteed was top. Race 3 en 4 wisten we te winnen. We werden echter wel op de hielen gezeten door het sterke team uit Amerika van Stu Mcnay-Bhiel. Zij wisten de laatste race te winnen en wij werden 2e. Overall stonden we pas een punt voor op de Amerikanen met nog 3 wedstrijden te gaan.

Dag 3

Vanaf de start wisten we dat we goed moesten kijken naar de Amerikanen, we lieten ons niet afleiden en bleven het spel spelen waar de Amerikanen fouten bleven maken. De eerste wedstrijd werden wij 1 en USA 7e.

De tweede wedstrijd gebeurde er weer hetzelfde, we dekte ze van de start keurig af en zij moesten wegklappen naar andere wind die ze niet konden vinden. Resultaat: wij eerste en zij 6e.

Met nog een wedstrijd te gaan waren we al Noord-Amerikaans Kampioen maar toch wilden we ook de laatste wedstrijd laten zien wat we kunnen. Het Oostenrijkse team wist deze wedstrijd te winnen en wij werden 2e de Amerikanen 3e en de Zweed 4e.

Uiteindelijk hebben we het evenement gewonnen met een serie van: 2-1-1-1-2-1-1-2.

Het jaar zo beginnen geeft vertrouwen en een enorme boost voor de rest van 2012!

Op maandag 23 januari start de Miami OCR, de eerste Worldcup van 2012. De kop is eraf en we hebben er zin in!

Als we terug kijken op onze voorgaande Olympische jaren 2000-2004-2008 waren het altijd onze sterkste jaren. Wij gaan er alles aandoen om dat in 2012 ook te laten gebeuren en dan sluiten we onze Olympische carrière op een waanzinnige manier af!